Regelmaat (Oma's wijsheden deel 3 van 3)

Coach Coaching Eindhoven burn-out quarterlife crisis filosoof

Schrijver: Jeroen

Rust, reinheid en regelmaat. Deze week het derde en laatste deel getiteld regelmaat. In dit deel sluit ik af met het laatste stukje spreuk, het stuk wat de andere twee een ritme meegeeft. Want zoals met veel dingen in het leven, heb je doorzettingsvermogen en structuur nodig om het succesvol te implementeren. Hoe de regelmaat zich verhoudt tot rust en reinheid en hoe ik dit zelf toepas op mijn dagelijkse leven lees je in deze blog.

Het eerste waar ik aan moest denken bij regelmaat was sport. Gisteren tijdens de verjaardag van mijn schoonmama kwam dit ter sprake. Een oom met gepensioneerde leeftijd gaf aan dat hij merkte hoe hard zijn lichaam verouderde. Hij merkte dit tijdens het sporten, vooral op de momenten dat hij het sporten verzaakte.

Sporten werkt met dezelfde voorwaarden als slapen. Je kunt het niet inhalen, van tevoren doen of in één keer heel veel zodat je er voor de rest van de week klaar mee bent. Het is iets wat je met regelmaat zal moeten toepassen. Wanneer je met regelmaat sport, dan zijn de resultaten vaak goed. Maar op de momenten dat je de regelmaat gaat verstoren, dan zal je dit direct voelen in je lichaam. En kennelijk hoe ouder je bent, hoe harder je dit zal voelen.

hoe ik aankijk tegen dit ritueel en hoe ik tegen mezelf praat in mijn hoofd, de overtuigingen die ik heb ten aanzien van het vasten, laat zien hoe sterk mijn discipline is…

Regelmatig iets uitvoeren of toepassen betekend dat je er structuur in aanbrengt. Op de momenten dat je iets eigen hebt gemaakt, dat het een gewoonte is geworden, denk je er minder over na en doe je het gewoon. Het resultaat daarvan is de optelsom van iedere keer een klein beetje. Denk aan tweemaal daags je tandenpoetsen of iedere dag anderhalve liter water drinken.

Maar om structuur aan te brengen is discipline nodig. En discipline is hetgeen waarvan menig persoon aangeeft te weinig te hebben, of het helemaal niet te kunnen. En hoewel ik bij mijzelf merk dat ik er ook met menig nieuw project mee stoei, merk ik bij andere regelmatigheden dat de discipline nog steeds erg sterk is.

Zo vast ik één keer in de week. Vaak begint dat op maandagmiddag rond 17:00 uur. We eten een warme avondmaaltijd om vervolgens 24 uur niets te eten. Het eerste wat we eten is een warme avondmaaltijd de dag later. Ik heb hier zo mijn gezondheidsredenen voor. Maar hoe ik aankijk tegen dit ritueel en hoe ik tegen mezelf praat in mijn hoofd, de overtuigingen die ik heb ten aanzien van het vasten, laat zien hoe sterk mijn discipline is, ondanks dat ik dit al twee jaar volhoud.

Die discipline is voortgekomen uit bepaalde waarden die ik hecht aan een ritueel zoals vasten. Deze waarden leg ik vaak uit wanneer mensen me vragen waarom ik wekelijks vast. Op dat soort momenten geef ik wat kennis aan anderen, maar herinner ik ook mezelf aan mijn eigen waarden. Zo vind ik onder andere dat ik mezelf voor de gek houd als ik ga spelen met het aantal te vasten uren. En mezelf voor de gek houden is wel het laatste wat ik wil.

Coach Coaching Eindhoven burn-out quarterlife crisis filosoof

Een andere regelmaat die bij mij met golven terugkomt is de regelmaat in het sporten. Het laatste jaar merk ik dat ik weer regelmatiger sport. Maandag yoga kundalini, woensdag volleybal, vrijdag power yoga. Tijdens enkele schoolvakanties of met sommige nationale feestdagen gaan de lessen niet door. Juist dan merk ik ineens wat regelmaat met je doet. Ik mis de energie die ik op die momenten kwijt kan en ook weer op doe. Ik merk aan mijn lichaam dat het de stretches en beweging mist. Vaak komt er bepaalde onrust opzetten en weet ik dat het tijd wordt om vervanging te zoeken.

Je lichaam heeft niet alleen behoefte aan regelmaat in beweging, maar ook bij slaap, inspanning en ontspanning. Sommige personen kunnen prima zonder regelmaat, maar de meeste personen die ik spreek zijn zeer gebaat bij een precieze herhaling.

En dat is precies waarom regelmaat is opgenomen in deze spreuk. Het geeft body aan de rust en reinheid. Zonder regelmaat, zonder volharding en discipline zouden ze falen. Reinheid en rust zijn niets als ze niet structureel worden toegepast. Het zijn voor vaders en moeders de vuistregels die door worden gegeven aan het kind. Iedere keer wordt er weer teruggegrepen naar deze simpele gedragingen. Simpel, maar bij regelmatige herhaling heel effectief en impactvol.

Om meer regelmaat in je leven toe te passen kun je nadenken over jouw normaal of jouw baseline. Als je het idee hebt ontspoord te zijn van jouw normaal, of veel moeite moet doen om je aan de regelmaat te houden die jij graag zou uitvoeren, dan kun je een hel-week toepassen.

Een hel-week is een week waarin jij je heel strak aan je planning gaat houden. Je kunt bijvoorbeeld vroeg opstaan, beginnen met sporten, mediteren en/of lezen. Vervolgens voer je dat gedrag uit wat je graag altijd wil uitvoeren. Als je heel gezond wilt eten eet je heel gezond. Je laat de snacks liggen en maakt het jezelf voor één week wat moeilijker dan normaal. Op die manier haal je de regelmaat weer aan in je leven, zij het op een hele strakke manier. Je voelt wat het met je doet en beslist na die week wat je wilt blijven doen of wat je wilt loslaten. Je creëert een nieuwe normaal en ondervind wat wel of niet werkt.

Rust, reinheid en regelmaat is wat mij betreft een drie-eenheid die steeds veranderd naarmate ik verander. En toch blijft ze terugkomen. Een krachtige wijsheid waar menig kind mee is opgegroeid.

Heb je vragen over de hel-week, vind je de blogs leuk of wil je graag meer weten over een bepaald onderwerp? Laat het me weten middels een reactie, dat kan ik zeer waarderen.

Geef een reactie

Sluit Menu